Syksyn kurssi alkaa 3.9.2020 ja päättyy 10.12.2020.
Yhteensä 15 kertaa, hinta 95€.

Ryhmän koko vähintään 10 henkilöä, jotta kurssi toteutuu. 
 
TO  klo 18.30-19.30 Pulpin koulu
Pulpin koulu: Ahvenlammentie 3, 54120 Lappeenranta

Ohjaaja:

Maarit Makkonen

Ilmoittautuminen tapahtuu verkossa. Otathan ongelmatilanteissa yhteyttä: info@lappeenrannannaisvoimistelijat.fi

”Usein kuulee sanottavan, että astanga on vaikeaa ja haasteellista. Näin ei ole!
Mikä tahansa jooga on juuri niin vaikeaa ja haasteellista kuin harjoittelija itse siitä tekee. Mikäli pakottaa kehoaan vaikeisiin asentoihin, ”kisailee” naapurijoogin kanssa, yliyrittää asentoihin, joihin keho ei vielä ole valmis, tuntuu harjoittelu tietenkin mahdottomalta, vaikealta ja kivuliaalta. Joogassa, kuten missä hyvänsä
harjoittelussa, on tarkoitus edetä ja oppia asteittain. Jooga on aina myös malttamattoman mielen harjoitus: oppia hyväksymään se, kuinka asia sillä hetkellä on.”
– Maarit Makkonen, joogaohjaaja, fysioterapeutti
*harjoitellut itse astangaa yli 20 vuotta, harjoittelee päivittäin
*opettanut astangaa yli 10 vuotta.
—————————————————————————————————-
ASTANGA
Sana astanga tulee sanskritin kielen sanoista ’ashtau’ (kahdeksan) ja ’anga’ (haara). Astangassa on kahdeksan erilaista opetushaaraa, joista varsinainen asentoharjoitus (asana) on vain yksi osio. Tämä osio on se, josta harjoittelu yleensä aloitetaan.

Harjoittelun edetessä perehdytään muihin osiin, kuten esim. pranayama- eli hengitysharjoituksiin.

ASTANGAN ASANA- eli asentoharjoitus
Astanga eroaa muista joogatyyleistä siinä, että asentoharjoittelussa on pohjalla systemaattinen järjestys, jota noudatetaan. Astangassa on 6 erilaista asentosarjaa, jotka opetellaan järjestyksessä. Seuraavaan ei edetä ennen kuin edellinen on opittu.

Ohjattu harjoitus (kesto 60min) alkaa sillä, että keskitytään hetki omaan hengitystahtiin ja haetaan tasapainon tunne. Tämän jälkeen tehdään useita aurinkotervehdyksiä, jotka valmistelevat kehoa ja mieltä muihin asentoihin. Tunti jatkuu seisomaliikkeillä ja ohjaaja kertoo joka liikkeessä hengityksen suunnat sekä asennon. Lopussa tehdään loppuliikkeitä ja suullisesti ohjattu rentoutus. Harjoitus
tehdään aina oman kehon ehdoilla ilman pakottamista. Jokainen tekee liikkeet ja asennot siten kuin pystyy. Ohjaaja antaa vaihtoehtoja tekemiselle ja ohjaajan vinkit ovat arvokkaita!

Ryhmätunti sopii:
-aloittelijalle ja joogan pariin palaavalle
-hengityksen tahtia opettelevalle
-vaihteluksi kotona yksin harjoittelevalle

Mitä harjoittelussa tarvitaan:
-harjoittelu tapahtuu paljain jaloin (puhtaat jalat, ei juuri rasvatut)
-oma joogamatto tai liukumaton alusta
-joustavat, liikkumiseen sopivat vaatteet

HUOM!
-juomapulloa ei tarvita. Harjoituksen aikana ei juoda. Juomisesta vähintään n.15 min.
-ei juuri syöneenä: syömisestä noin. 2 h.

Ohjeet ilmoittautumiseen löydät täältä.

 

Kuvat: Maarit Makkonen / Cuuri Wellness

Instagram | Facebook